A modernkori rohanó világunkban minden felgyorsult, ami fokozódó nyomást gyakorol az idegrendszerünkre. Értelemszerűen ezeket a dolgokat nehéz kizárni az életünkből. Arra viszont nagyon figyelünk, hogy ne tegyünk kárt szervezetünkben.

 

 

 

Stressz hatás alatt szervezetünk elkezd egy kortizol nevű hormon termelni. Egy sportoló vagy testépítő számára ez a lehető legrosszabb hír.

 

Mit tesz velünk a kortizol? Kiválasztódásakor elkezd izomsejteket aminosavakká bontani, amit a májunk majd egy gyors energiaforrásként tud hasznosítani. Egyrészt ez jó, mivel ha veszélyben vagyunk, ez a fajta vészreakció a segítségünkre lehet. Hosszú távon viszont jelentős károkat okozhat.

Mit tegyünk ellene? Elsősorban fogadjuk el, hogy vannak olyan dolgok az életünkben, amit nem tudunk irányítani. Ha ezeken sokat rágódunk, az semmi jó felé nem vezet. Amit tehetünk az a rendszeres sportolás, ami segít levezetni a felgyülemlett feszültségeket. Próbáljunk meg eleget és minőségit aludni. Figyeljünk étrendünkre és a sav bázis egyensúlyra. Hagyjuk el káros szokásainkat, mint a dohányzás, kávézás vagy alkoholfogyasztás. Fogyasszunk friss zöldségeket és gyümölcsöket, igyunk elegendő folyadékot. Kerüljük a „szemét kaját” az egyszerű cukrokat és a többszörösen felhasznált zsír/olajokat.

 

Ha rendszeresen sportolunk, akkor vigyázzunk, nehogy túledzésbe essünk, mivel ez is egyfajta stressz a testünk számára. Hiszen a legkevésbé sem szeretnénk izmot veszteni. Több táplálékkiegészítő is a hasznunkra válhat ilyenkor. Ezek közt van aminosav, BCAA vagy fehérje izolátum is. Mivel a folyamatos stressz hatás erősen gyengíti az immunrendszerünket, így kiemelt figyelmet kell szentelnünk az alapvető vitaminok bevitelére. Aktív testmozgás,sportolás közben eleve gyorsabban távoznak, a stressz csak növeli ennek a gyorsaságát. 

 

A stressz hatás elkerülése szinte lehetetlen, viszont sok múlik azon, hogyan reagálunk egy adott helyzetre, vagy hogy képesek vagyunk e kizárni a felesleges problémaforrásokat.